Via een omweg

Om de hitte in de Doñana te ontvluchten waren we i.p.v. richting Portugal naar het oosten getrokken. Dat was een flinke reis die niet probleemloos verliep. We waren al een eind voorbij Sevilla op weg naar Cordoba toen een lade onder het bed, nadat we door een gat in de weg waren gereden, er spontaan uitvloog. Iets later aan de kant dat weer verholpen, maar het zaakje was wel enigszins ontzet. Zelfs de doorgaande wegen zijn af en toe er slecht aan toe. De camping die we hadden uitgezocht was bovenop een bergpas gesitueerd e n het is een wonder dat daar mensen willen staan, want in het omringende landschap zie je slechts olijfbomen. Wij reden door en kwamen door Torres een alleraardigst plaatsje met nauwe straatjes die voor een groot deel lagen opengebroken. Dat je nooit op je navigatiesysteem moet rekenen bleek al gauw toen we de aanwijzingen volgden en hopeloos vast kwamen te zitten en niet voor- of achteruit konden. Slechts dankzij de hulp van enkele alleraardigste inwoners konden we uit een netelige positie worden bevrijd om via een griezelige afdaling koers te zetten naar Granada. Jannie heeft het helemaal gehad met pittoreske dorpjes en bergpassen en wil eigenlijk alleen nog maar via rechttoe rechtaan wegen rijden en dorpjes mijden. Granada is mooi om over uit te zien, maar de camping was niet geschikt voor Jannie en dus werd besloten weer westwaarts te rijden om een eindje boven Malaga op een camping La Sierrecilla in Humillladero te belanden. We doen het deze dag verder rustig aan. Dichtbij het plaatsje ligt een vrij grote, ondiepe lagune (Laguna de Fuente de Piedra) waar je helemaal omheen kunt rijden. Veel vogels zijn er te zien en een mooie flora waar weer veel mensen op af komen en er is een heus informatiecentrum. Als eerste zagen we een Lachstern vliegen en uiteraard waren er weer heel veel Flamingo's te zien. Op ons lijstje konden we als nieuwe soorten de Oeverloper en Kluut noteren. De laatste was er net als de Steltkluut goed vertegenwoordigd. We waren al een eindje onderweg toen Jannie ontdekte dat er een ijzerdraadje uit één van de voorwielen van de scoot stak. Later bleek dat de band lek was en omdat er geen alternatieven zijn moet ze er wel op doorrijden. Het scheelt daarbij wel dat de druk en aandrijving op de grotere achterwielen ligt en zo'n voorbandje weinig wordt belast. Toen 's avonds ook nog eens een knop van de een lade het begaf bekroop ons het gevoel dat onze reis onder een wel heel slecht gesternte plaatsvindt. Soms wens je dan liever thuis te zijn, maar je weet ook dat de meeste ongelukken thuis gebeuren...

Overzicht gebied

Flamingo's

Flamingo juveniel

Flamingo adult

Duizendguldenkruid, maar welke

Bloeiende bermen

Rondje om de lagune

Het zou ons niet verbazen als de lagune die hierboven is genoemd ook droog komt te staan zoals in Doñana en zeker met de hoge(re) temperaturen die worden voorspeld. Overal zie je daar Flamingo's die daar waden (foerageren) en grof geschat kwam ik uit op 3300 - 3500 exemplaren. Op meerdere plekken zijn observatiepunten ingericht, maar nergens op een afstand dat je  goed zicht op de vogels hebt. Behalve bij het informatiecentrum en daar zagen we een stel Marmereenden. Nog nooit eerder gezien. 's Avonds bereiden we ons voor op het vertrek naar de volgende horde, een camping gelegen aan de rivier de Guadiana die Portugal van Spanje scheidt.

Ingang informatiecentrum

Kunst bij het centrum

Oeverloper

Slobeend

Marmereend

Steltkluut en Meerkoet

Van hot naar her

Voor het vertrek maak ik nog een foto van mijn favoriete poes, één van de 5 die hier rondscharrelen. Terwijl we bijna klaar zijn worden we voorwaar nog even toegezongen door een Europese kanarie. Nu niet vanaf een draad, maar gewoon vanaf een tak in de Witte moerbei. Dat is ook weer zo'n flater om voor deze soort te kiezen (net als de eerdere Zwarte moerbei) want de gevallen vruchten kleven aan de zolen van je schoeisel. Gauw weg hier, maar we doen nog wel even boodschappen in het dorp en gooien gelijk de tank vol. En dan met een gangetje van gemiddeld 100 km per uur (het is rustig op de weg, want geen vrachtverkeer) richting Sevilla, dan Merida en ervoor afbuigen naar Portugal waar we net voor de grens enkele dagen willen verblijven bij de Guadiana rivier.

Camping-poes

Europese kanarie

Andryala integrifolia

En gelijk weer verder

Al in Roden hadden we besloten per se naar camping Cruceros Algueva te gaan met een prachtig uitzicht over de Guadiana met Portugal aan de andere zijde. Ronkende verhalen beloofden veel goeds, maar wat viel het tegen. De camperplek moest eerst van hoog opschietend onkruid worden ontdaan voordat de camper gestald  kon worden en de sanitaire voorzieningen waren ronduit slecht. Zo zat er geen slot op de douche en we stonden op afstand van de rivier. Daar bleek een groot restaurant te zijn, en een groot afgebakend strand waar enkele honderden Spanjaarden op waren afgekomen. Het had de allure van het Ronostrand bij Roden. En een kabaal dat die lui maken... En helemaal bij onze camperplek met keiharde muziek. Zoveel dat Jannie het niet meer pikte, er op af stapte en de boel enigszins tot bedaren wist te brengen. Er valt nog veel meer negatiefs over te zeggen, maar ik laat het liever hier maar bij. We waren blij de volgende dag deze plek te verlaten. Wel een beetje jammer, want landschappelijk is het een mooie streek, maar een minpuntje is ook dat er geen begaanbare wandelroutes zijn uitgezet. Ook niet bij de rivier. Dus op naar Portugal, naar een camping waar we ook veel goeds over hadden gelezen..